制作
上妻世界の『制作へ』はゼミで学生が参考文献に取り上げていた。一昨年芸大の授業でまだ『建築の設計力』が『建築の制作力』という名前で執筆していた頃、学生にこの本を指摘されたことがあった。そこで読んでみた。そしてそうだなと思ったことの一つに「作品」というのは「制作」を通して私が非ー私と対話しながら、私と非ー私の〈あいだ〉に生じるものが〈形〉として外在化されたものだという著者の指摘がある。そしてその非ー私というのは私の中にいるもう一人の私という意味だけではなく、全てのモノに拡張されていく可能性にも共感する。さらに私と非ー私の対話は何も創作活動をしている人々だけに当てはまることではなく、今や一般の人においてもsnsを使いながら対話し「制作」しているのだなと思う。
Kouzuma Sekai’s “To Production” was taken up as a reference by students in a seminar. The year before last, when “Kenchiku no sekkei-ryoku” was still being written under the name “Kenchikuno seisaku- ryoku” in a class at the Tokyo University of the Arts. I had a student point out this book to me once. So I read it. And one of the things that I thought was true was that the “work” was a way for me to interact with the non-self through the “production” of the work. The author says that what arises between me and the non-me is externalized as a form. I thought the pointing out was honestly right. And by that non-me, I don’t mean the other me in me, but all things. I also sympathize with the possibility of expansion. Moreover, the dialogue between me and non-me doesn’t just apply to create, but now I think that even ordinary people are using SNS to interact and “produce.”
You must be logged in to post a comment.