記号性機能体
坂本一成はロラン•バルトの記号性機能体という概念と自分の目指す建築が近しいものであることに気がついた。それはあるものがその機能以外の意味を記号として発しないということを言い表している。坂本が70年代、家型を住宅の外形に使い続けた理由はそこにある。80年代に無印良品がとった戦略はそれに近い。それはボードリヤールが言うものの使用価値の再評価と言い換えられるが坂本は敏感だった。記号性機能体は日本の伝統美に通じるところなのでこの国では末長く好まれるであろう。
Kazunari Sakamoto realized that the concept of Roland Barthes’ symbolic functional body was close to the architecture he was aiming for. It states that something does not emit a sign other than its function. That is why Sakamoto continued to use the house shape for the exterior of the house in the 1970s. The strategy taken by MUJI in the 1980s is close to that. It can be rephrased as a re-evaluation of the value in use of what Baudrillard says. Sakamoto was sensitive. Symbolic functional bodies are familiar to the traditional beauty of Japan and will be preferred in this country for a long time.
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