中庸なラディカル
坂本一成が現実を前提に形を作るのが建築家の使命でそのことをクリティカル•フォルマリズムと呼んでいる。建築家の行き過ぎた社会性に警鐘を鳴らす言葉である。実はこうした形と社会を行きかう建築家の役割についてマイケル•ヘイズは1984年に「批判的建築:文化と形の狭間」をパースペクタvol21に寄稿し、自律的形態、文化の道具としての建築を説く。アドルノやホルクハイマーは芸術の自律性と社会性の二重性を記した。僕も近著で同様な主張をした。中庸は旗幟鮮明ではないが、その方がラディカル。
It is the architect’s mission to create shapes based on reality by Kazunari Sakamoto, which is called critical formalism. It is a word that warns the architect’s excessive sociality. In fact, Michael Hayes contributed “Critical Architecture: The Between Culture and Form” to Perspector vol21 in 1984 about the role of an architect in this form and society, and preaches autonomous form and architecture as a tool of culture. .. Adorno and Horkheimer described the duality of art autonomy and sociality. I have made a similar claim in my recent book.