建築家も人間
JIAマガジンの建築家インタビューは毎回彼らの処女作頃から聞く。するとスタート地点で考えていることは晩年でも考えていることを知る。若い頃の思考がいかに峻烈に脳裏に焼き付いたのかが分かる。多くの建築家は「これしかできないんですよ」と諦めたように言う。さらに思考だけではなくたびたび現れる好みの形がある。山本さんの立体フレーム、伊東さんのチューブ、青木さんの丸、古谷さんの箱、坂本さんはそう言う言葉にならないような形、などなど。建築家も有限な人だなと思う。そう考えると篠原一男の4回の変化は作為的だが超人的である。
Every time I conduct JIA Magazine’s architect interviews I begin with asking their maiden work. Then, I know that what he or she thought at the starting point is thought even in their later years. You can see how sharply the thoughts of youth were burned into your mind. Many architects say giving up, “I can only do this.” Furthermore, there are not only thoughts but also favorite shapes that often appear. Mr. Yamamoto’s three-dimensional frame, Mr. Ito’s tube, Mr. Aoki’s circle, Mr. Furuya’s box, Mr. Sakamoto’s shape that can not be said so, etc. I think architects are also finite people. Given that, Kazuo Shinohara’s four changes are artificial but superhuman.