曲げと枝分かれ
一つの部屋(空間)の基本は方形=I型である。この空間の変形の仕方を考えてみると一つは曲げていくことである。方形を曲げるとLとなりさらに曲げるとUになり最後にOとなる。長谷川逸子の柿生の住宅はLで伊東豊生の中野本町の家はUそして妹島和世の森の別荘はOである。一方曲げる操作に対して枝分かれという操作もある。Iに一本足すとYとなりさらに一本足すとKでありさらに何本か足すとタコ足となる。Yは私の家でKはパラディオのテアトロオリンピコさらにタコ足は藤本さんのTハウスとなる。二つの操作によって得られるのは前者は不可視性、後者は複眼性で両者ともに空間の大きな魅力となる。
The basis of one room (space) is square = I type. Considering how to transform this space, one is to bend it. If you bend the square, it becomes L, and if you bend it further, it becomes U, and finally it becomes O. Itsuko Hasegawa’s Kakio house is L, Toyo Ito’s Nakano Honcho house is U, and Kazuyo Sejima’s forest villa is O. On the other hand, there is also an operation called branching as opposed to the operation of bending. If you add one to I, it becomes Y, if you add one more, it becomes K, and if you add a few more, it becomes an octopus leg. Y is my house, K is Palladio’s Teatro Olympico, and the octopus legs are Mr. Fujimoto’s T house. The former is invisible and the latter is compound eye, both of which are very attractive to the space.
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