X線
1980年にコロミーナがNYIHに来た時、上席研究員にスーザン・ソンタグがいて『隠喩としての病』を上梓した直後だった。その影響を受けたコロミーナはモダニズム建築が病理から受けた影響を研究しようと試みたが、時期尚早と判断してコルビュジエとロースのメディア論研究を行なった。しかしこれも当時まだ建築界に受け入れられるものではなかったそうだ。やっぱ建築界はいつでも遅れている。2019年サバティカルを得たコロミーナは40年前の願望だったモダニズムの見直しに挑戦した。そしてこのエックス線建築を上梓した。建築の透明化と結核で普及したX線による人間の透明化はパラレルに普及した。この二つの関係に迫ろうとする本書は、翻訳を完了したウィグリーの白い壁に続く、モダニズムのスリリングな読み替えである。これ次の翻訳に良さそうである。
When Colomina came to NYIH in 1980, it was just after Susan Sontag who was a senior researcher published “Illness as Metaphor”. She tried to study the effects of pathology on modernism architecture, but she decided it was premature and ended up a media studies of Le Corbusier and Loos. However, it seems that this was not yet accepted by the architectural world at that time. After all, the architectural world is always behind. Having the 2019 sabbatical, Colomina challenged her desire to rethink modernism 40 years ago. And she made this book entitled X-ray architecture. The transparency of architecture and the transparency of human beings by X-rays, which was popular in tuberculosis, became widespread in parallel. This book, which seeks to approach the relationship between the two, is a thrilling translation of modernism that follows the white wall of Wigley we have just completed the translation. This book would be the next we should translate.
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