大学の疲弊
大学改革における90年代のボタンの掛け違いとして吉見は以下をあげる。大綱化、ポリシー、自己点検、学修時間確保、履修時間の上限設定、GPA、シラバス整備、FD、授業評価、これらが30年経ってもほとんど機能せず、むしろ大学を疲弊させているという。全くそう思う。僕から見てかろうじて意味があるなと思うのはGPA(評価が比較しやすくなった)、FDのセミナー(たまに参加するとためになる)、授業評価(この評価で自分のレクチャーは賞を取った、笑)くらいで後は本当にやめた方がいい。時間の無駄以外のなにものでもない。その時間を教員の研究と教育回したら日本はもっといい国になると思う。
Yoshimi cites the following as the wrong button in the 90’s in university reform. It is said that generalization, policy, self-inspection, securing study time, setting the upper limit of study time, GPA, syllabus maintenance, FD, class evaluation, all of which hardly function even after 30 years, but rather exhaust the university. I think so at all. From my point of view, what I think is barely meaningful is GPA (evaluation is easier to compare), FD seminar (sometimes it helps), class evaluation (my lecture won a prize in this evaluation) After that, you should really stop. It’s nothing more than a waste of time. I think Japan will become a better country if the time is spent on faculty research and education.
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