リトリート
A+Uのリトリート特集の巻頭にフィンランドの建築理論家、ユハニ・パラスマの20年前の講演の抄録が載っていた。曰く、現代建築が建築体験の実存的基盤から乖離し、視覚的新しさを競う営に堕しているとして、ストランビスキーの奇妙な言説「伝統でないものは全て剽窃である」を引きながら、人間の原初的な記憶の再考を促していた。それを読んで先日読んだ多木浩二の「未来派」の解説を思い出した。多木は未来派を歴史と未来の交差であるとして「退行と進歩」の結実として捉えていた。新しさは新しさだけでは人を動かさない、人の心に蓄積した暗黙の記憶に訴えなければならない。少なくとも自分のリトリートにはそんな原初的なものを顕にできればと考えている。
At the beginning of the A + U retreat feature was an abstract of a 20-year-old lecture by Finnish architectural theorist Juhani Palsmaa. Citing Strambisky’s strange discourse, “Everything that is not traditional is plagiarism,” Palsmaa said, that contemporary architecture has deviated from the existential foundation of the architectural experience and has fallen into a race to compete for visual newness. It prompted a reconsideration of primitive memories. I read it and remembered Koji Taki’s commentary on “Futurism” that I read the other day. Taki saw the Futurism as the fruit of “regression and progress” as the intersection of history and the future. Newness does not move people by newness alone, and must appeal to the implicit memories accumulated in people’s hearts. I hope to at least reveal such a primitive thing to my retreat.
Ri
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