日埜直彦の日本近代建築史
著者は日本近代建築通史が存在しなかったのには70年代あたりに建築史の断絶があったからだとする。そしてその以前を国家的段階、以後をポスト国家的段階とした。僕などはポスト国家的段階の教育を受けポスト国家的段階の設計事務所(日建設計)に入りポスト国家的仕事をし続けてきた。日建時代に丹下事務所と仕事をした時にこの事務所は国家を背負っている、というか国家そのものだと感じたのはその通りで、歴史が彼ら、我らを作っていたということなのだと理解した。今の日本建築を理解する必読書である。The author argues that the absence of a comprehensive history of modern Japanese architecture occurred because of a break-in architectural history around the 1970s. He defines the period before that as the national stage and the period after that as the post-national stage. I was educated in the post-national setting, joined a post-national design firm (Nikken Sekkei), and continued working in the post-national background. When I worked with the Tange office at Nikken, I felt that this office was carrying the nation, or rather the country itself, and I understood that history had made them us. This book is a must-read for understanding Japanese architecture today.
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