数で決める
大学に赴任するときも、教授になるときも、博士の指導資格を得るときも、その審査で問題なるのは論文数、作品数(量)であり、その中身(質)を問われたことはあまりない。というのは結構この世界に入ってからの驚きだった。しかし、そもそも自分はそれほど大学人ではないからそのことに違和感がありつつも気にしないでいた。けれど、きちんとした大学人の方もそれは問題なのだということがこの本を読んでわかった。
理科大のような理学部から始まった大学では年間の図書予算のかなりの部分を理学系のジャーナル購読(工学もだが)に使われる。そしてこの費用が半端なく高い。その理由は世界的ジャーナルは大手5出版社が手中におさめ、値段を釣り上げているからだそうだ。じゃあ購読やめればいいじゃんと思いたいところだが、(実際オランダの大学協会はあるときそういう対抗措置を取ったそうだ)彼らは巨大情報産業として連携をとりながら世界大学ランキング基準なるものも作ってこのジャーナルに掲載される論文数を大学の質として計測し始めたのである。というわけで購読拒否は難しくなっている。教員が学生を測る場合、大学が教員を測る場合、そして巨大情報産業が大学を測る場合、全てにおいて重要なものは質より量となっているのはこんなところにも理由があるようだ。
When I was appointed to a university, when I became a professor, and when I obtained a doctoral supervisory qualification, the examination was concerned with the number of papers and works (quantity) and not so much with their content (quality). This situation was quite a surprise to me when I entered this world. However, since I am not a university man, I felt uncomfortable but did not mind it. But after reading this book, I realized that this is also a problem for proper university people.
Universities that started as science departments, such as the Tokyo University of Science, spend a significant part of their annual book budget subscriptions to science journals (and even engineering journals). And this cost is extremely high. The reason for this is that the world’s leading journals are controlled by the big five publishers, who inflate their prices. (In fact, the Dutch University Association took such a step at one point.) They work together as a vast information industry. They have even created a world university ranking standard, which measures the quality of a university by the number of articles it publishes in these journals. So it’s getting harder to refuse a subscription. This makes it difficult to refuse a subscription. There is a reason why quantity is more important than quality in all cases: teachers measure students, universities measure teachers, and the information industry measures universities.
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