聞かない力
「いてぇんだよ、あぶねーよ、このやろー」斜向かいの患者が何故か今朝から暴言が続く。体調か、心の調子が悪化して自制心か崩壊している。僕も数日前のような状況ならもう放っておいてと言いたくなるので彼の気持ちの1%は理解できる。
看護師は人によって対処が違う。優しいタイプ。決して屈しないタイプ。優しいがある一線を超えると言うタイプ。当たり前だろうがキレる人はいない。僕にはできないなと思う。人の心理のギリギリのところで働く彼らの冷静さと言動力には感嘆する。しかしもしかすると「聞かない力」があるのかもしれない。それなら僕にもあるが、、、
For some reason, the patient diagonally across the hall continues to rant from this morning. His physical condition or mental condition has deteriorated and his self-control has collapsed. I can understand 1% of his feelings because I want to say that they should leave me alone in the situation like a few days ago.
Nurses deal with him differently. Gentle type. A type that never yields. A type that is gentle and when crosses the line never yeildes. Obviously, no one explodes in anger. I don’t think I can. There is no end to admiration and gratitude for their calmness and power of words at the very limit of human psychology. However, there may be “power not to hear”. Then I have it, but …