増田友也
学会の建築論•建築意匠小委員会は理科大で増田友也勉強会を開催した。増田の博士論文『建築の原始的構造』は十年以上前に手に入れたが難解だった。今日増田研究で学位をとられた門間さんの発表を聞き少し理解が深まった。設計の拠点を大学にしか持たず7千枚の図面を残し、クライアントのいないプロジェクトを延々とやっていた彼の姿には鬼気迫るものを感じる。自ら作るものを抽象化された「空間」ではなく、実存に立ち現れるものとして「風景」と呼んだ。しかしそれを作る方策としてモジュールを使い場を構造化した。構造とは力の抽象化に他ならない。抽象を回避しながら抽象に依拠した捻れ(矛盾)によって彼の設計、執筆は永久にゴールに辿り着かなかったのかと勝手に想像した。
The architectural theory/architectural design subcommittee of AIJ held a Tomoya Masuda study group at the Tokyo University of Science. I obtained Masuda’s doctoral thesis “Architectural Primitive Structure” more than ten years ago, but it was difficult to understand. I was able to understand a little more when I heard the presentation of Mr. Monma. who received his degree in Masuda research today. With only a design base at the university, he left behind 7,000 blueprints and continued to work on projects without clients. He called what he created not an abstracted “space”, but a “landscape” as something that appears in existence. However, as a way to make it, he used modules to structure the place. Structure is nothing but an abstraction of force. He fantasizes that his design and writing could never reach the goal due to the twist (contradiction) of relying on abstraction while avoiding abstraction.